Institutions / Economie de l'art


  • Présentation de l'oeuvre de Bernar Venet, figure emblématique de l'art conceptuel des années 1960-1970, sculpteur notamment connu pour ses oeuvres monumentales en acier.


  • «La table est le seul endroit où l'on ne s'ennuie jamais pendant la première heure.» C'est par cet aphorisme que Brillat-Savarin introduit La Physiologie du goût, en 1826. A la suite de Grimod de La Reynière, il fait ainsi du XIXe siècle le premier siècle véritablement gastronome. Mais le XIXe siècle est aussi le siècle de la révolution culinaire par la conserve, de la démocratisation de certains fruits et légumes, de la modification des horaires des repas, du passage du service à la française, hérité des tables royales, au service à la russe (celui que nous pratiquons, tous les convives mangeant le même plat au même moment). C'est encore le siècle qui impose le restaurant moderne, avec une carte, une addition, une table personnelle et un service sans horaire fixe. C'est enfin et surtout le siècle qui fait de la table le cadre privilégié de la comédie humaine.

  • The Louvre Abu Dhabi, which has aroused great curiosity since plans were first announced for the groundbreaking museum in 2007, will unveil a selected part of its nascent collection in April 2013. While the building that will house the museum collection, designed by architect Jean Nouvel, is already well- known, this book the first to be dedicated to the museums collection allows the reader to discover the universal spirit that permeates and incarnates the birth of this new museum. The growing collection, presented here for the first time, best captures and expresses the essence and spirit of the museum itself. These 300 works, reproduced in exceptionally high-quality photographs commissioned for the publication, open a dialogue between the diverse world cultures and their artistic expressions, from the most antiquated to the ultra contemporary, ranging from archaeological treasures to groundbreaking works of contemporary art. All artistic traditions are present, from Ancient Egypt and Greco-Roman art to Islamic art and grand Asian statuary, from works by Bellini and Murillo to Manet or Mondrian, and masterpieces from the European Renaissance or an Art Deco ensemble, to Indian miniatures or paintings by Yan Pei-Ming. The works are analyzed in their cultural context, highlighting their particularities, while simultaneously placing them at the crossroads of the great cultures that comprise the museums collections.

empty